taky tě to psaní na hodinách nebaví?🙄
Další stereotyp. Jak si píšeme poznámky na hodině – capture process. Někdy nám to dokonce i diktují učitelé. To taky není správně.
Co by měl správný zápis splňovat?
- stručný
- dostatečně podrobný, aby byly vidět souvislosti
- dobře zapamatovatelný
Nikdo nechceme trávit hodiny učením z milionu špatných zápisů. Ani já, ani ty. Tak se pojď naučit si správně psát poznámky!
Linear vs non-linear
Buď může tvůj zápis vypadat tak jako tahle stránka – lineárně.
Nebo může vypadat takhle:
Možná si teď říkáš, že nevýhoda non-linear psaní poznámek je ještě čitelnost. Každopádně ses ale teď jedním pohledem na schéma (mindmap) naučil tolik, co bych napsal do třech odstavců (nudného) lineárního zápisu.
Nejlepší za mě je to kombinovat. Každopádně oba způsoby můžeš využívat jak digital, tak analog.
(ne)poslouchej učitele
Nespoléhej na to, co ti nadiktuje učitel. Stává se ti někdy, že nepochopíš napoprvé výklad učitele? Chápu tě – ty přece nepřemýšlíš stejně a nevíš toho tolik jako odborník. Proto si musíš zápis formulovat sám/sama – pro sebe.
Pokaždé, když si budeš chtít něco napsat, zeptej se sebe sama:
- Budu to potřebovat (na test nebo třeba pro sebe)?
- Nedá se to říct líp a zkrátit?
A hlavně – v 90% případů nepiš v celých větách. Piš v odrážkách a heslovitě, třeba takhle:
shrnutí formou lineárního zápisu
- stručný, se souvislostmi
- využívat schémata, kresby – non-linear note-taking
- piš jen věci:
- užitečné, podstatné (na test, pro sebe)
- svými slovy
Stručný, jednoduchý a přehledný ne? Tak to zkus na další hodině taky.